Du er her: HjemNyheterÅrets folkehelsehelter er kåret!

Landet vårt – og ikke minst nettverket vårt – er fullt av mennesker som både lokalt og regionalt jobber for en mer helsevennlig samfunnsutvikling.

Sunne kommuner ønsker å berømme disse heltene, for å sette fokus på og stimulere til fortsatt innsats for lokalsamfunn som er gode å leve i. Vi delte derfor ut tre folkehelsepriser på Sunne kommuners nettverkssamling i Asker den 29. april.

Se også: Vellykket nettverkskonferanse i Asker.

Lene Conradi årets folkehelsepolitiker

Utmerkelsen «årets folkehelsepolitiker» gikk til Askers ordfører, Lene Conradi, for hennes forbilledlige lederskap i arbeidet med å utvikle en kommune som er god å leve i.

– Det er en veldig hyggelig oppmerksomhet å få, og jeg er utrolig glad og overrasket, men kanskje aller mest ydmyk. Å bli utnevnt til årets folkehelsepolitiker er en stor ære. Det bekrefter at vi er på riktig vei, sa en stolt ordfører etter å ha mottatt prisen.

Juryens begrunnelse trekker blant annet frem at Lene Conradi er et ja-menneske som våger å tenke stort. Hun vet at alle sektorer har betydning for det helsefremmende arbeidet, og at samarbeid er en viktig nøkkel til suksess.

– Denne prisen tar jeg med meg som inspirasjon, og jeg lover å gjøre mitt for å fortsette med et målrettet og systematisk folkehelsearbeid i nye Asker. Jeg vil også dele prisen med gode kollegaer i kommunen, og ikke minst alle de frivillige folkehelseforkjemperne, sier Conradi.

Folkehelsearbeidet er så viktig å satse på, fordi det er dette som legger til rette for det gode liv.
– Lene Conradi, ordfører i Asker

Bodø berømmes for innovasjon

Sunne kommuner skal være et laboratorium for nytenkning og kunnskapsutvikling. Derfor er det ekstra stas for oss å berømme de som har vært særlig innovative på områder som har betydning for folks helse og trivsel.

Prisen for «årets innovatør» gikk til Bodø kommune og folkehelsekoordinator Gøran Raade-Andersen for arbeidet med prosjektet ‘Det gode liv i Bodø’.

– At arbeidet vi gjør blir verdsatt på en slik måte er svært hyggelig. Det inspirerer til videre nytenking, sier Gøran Raade-Andersen.

I begrunnelsen heter det at prosjektet ‘Det gode liv i Bodø’ ikke utgir seg for å være folkehelsearbeid, og deri ligger prosjektets sanne kraft. For – ved å bytte ut fagsjargong med et språk som alle forstår, har denne handlingsplanen knyttet sammen både fagfelt og sektorer i arbeidet for en triveligere by.

Det er dette folkehelsearbeidet i bunn og grunn handler om: Å være arkitekter for det gode liv.

Stine Busborg Sagen er årets nettverker!

Hun er engasjert og dyktig. Hun bidrar aktivt inn i nettverket med sine erfaringer og er en strålende representant for Sunne kommuner utad.

Utmerkelsen «årets nettverker» går til Kristiansands dyktige folkehelsekoordinator, Stine Busborg Sagen!

I nominasjonene fremheves det at Stine er en person som ser muligheter. Hun liker i å dele, både i egen virksomhet og i Sunne kommuner-nettverket. Ikke minst har Stine gjennom en årrekke utvist et unikt engasjement for folkehelsearbeidet både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Årets nettverker har et smittende humør og er en mester i det som er et nettverks aller viktigste «lim», nemlig samarbeid.

Vi gratulerer årets folkehelsehelter 2019 med utmerkelsen!