Du er her: HjemNyheterPlanlegging for bedre helse og trivsel

Det er Rana kommune som i 2018 er vertskap for Sunne kommuners årlige nettverkssamling.

Den går av stabelen 18.-19. april, og har temaet ‘Folkehelse i alt vi gjør? Politikk og planlegging for bedre helse og trivsel’.

Åpen fagkonferanse

Samlingen åpnes med temagruppesamling og nettverksmiddag 18. april.

19. april arrangeres selve fagkonferansen, og den er åpen for alle interesserte.

Konferansen tar for seg hvordan vi både politisk og administrativt kan skape gode og helsefremmende lokalsamfunn.

Refleksjoner fra folkehelselovens “far”

På konferansen får vi blant annet et tilbakeblikk fra en av folkehelselovens “fedre”, Bjarne Håkon Hansen.

På hvilken måte kan folkehelsearbeid være løsning på en velferdsstat under press?
– Bjarne Håkon Hansen, tidligere statsråd

På programmet står også statsviter og forsker Hege Hofstad (NIBR), som tar for seg hvordan det står til med det kommunale og fylkeskommunale folkehelsearbeidet.

Samskaping som ny styringslogikk i kommunene

Samskaping vil også være et tema på konferansen. Samskaping er en styringslogikk som handler om å utvikle bedre og smartere løsninger sammen med innbyggere og andre aktører i lokalsamfunnet.

Hva betyr det egentlig å utvikle et samfunn? Hva er god samfunnsplanlegging? Hvem skal gjøre det, og for hvem?
– Lisbeth Iversen, prosjektleder i “Med hjerte for Arendal”

Workshops og generalforsamling

Etter plenumsinnleggene avholdes to parallelle sesjoner: Én for politikere og én for administrativt ansatte.

Politikersesjonen vil blant annet ta for seg samskaping fra et politikerperspektiv, med innledning fra Robert Svarva, ordfører i Levanger kommune. Bolken avsluttes med generalforsamling for nettverkets poliske kontakter.

Samtidig arrangeres det et utvekslings- og utviklingsverksted for administrartivt ansatte med temaet: Hvordan sette tydeligere ”fotavtrykk” for folkehelse i plan- og styringssystem?

Se her for program og påmelding!

Konferansen er gratis for Sunne kommuners medlemmer og koster kr. 1 000,- for eksterne.

Påmelding innen 4. april.