Du er her: HjemNyheterAurskog-Høland satser på folkehelse

Vi ønsker velkommen til vårt nye medlem, Aurskog-Høland i Viken fylke!

– I Aurskog-Høland satser vi nå enda mer på folkehelse, og visjonen vår er at vi sammen skal legge til rette for at kommunen er et godt sted å leve, bo og arbeide, sier folkehelsekoordinator Anne Mette Brustuen.

Hun ble ansatt som kommunens første folkehelsekoordinator på tampen av 2019, og kort tid etter søkte kommunen om medlemskap i Sunne kommuner.

– Vi tror nettverkssamarbeidet vil styrke vår innsats for det langsiktige folkehelsearbeidet, og bidra positivt til kunnskaps- og erfaringsutveksling på tvers av kommunegrenser.

Helsefremmende nærmiljø

I Aurskog-Høland er de opptatt av at alle skal ha like muligheter for deltakelse og fysisk aktivitet.

– Akkurat nå er vi i gang med å oppgradere og utvide en utlånsbank for aktivitets- og turutstyr til barn, ungdom og voksne, forteller Brustuen.

– I tillegg har vi bygget folkebad og aktivitetspark som tilbyr både lek og aktivitet, samt fungerer som sosiale møteplasser i nærmiljøet.

Vi er opptatt av å sikre at innbyggerne har god tilgang til natur og turopplevelser, med flere merkede turløyper i vår langstrakte kommune.

Ser frem til fellesskapet

Nå gleder folkehelsekoordinatoren seg til å bli en del av et nettverk av engasjerte og fremoverlente kommuner og fylkeskommuner.

– Jeg ser frem til gode diskusjoner og drøfting i nettverket. Det er i fellesskap vi finner frem til de gode løsningene på dagens folkehelseutfordringer!

Les også: 6 gode grunner til å bli med i nettverket vårt!

Foto: Rita Lindblad