Du er her: HjemNyheterFolketanken: Ny møteplass for deg som jobber med folkehelse

Sunne kommuner lanserer nå en ny møteplass for folk som jobber med folkehelse i kommuner og fylkeskommuner.

Forumet er primært en nettverksarena for medlemmer av Sunne kommuner, men innimellom vil vi også ha åpne arrangementer. De kommende arrangementene er naturligvis digitale.

Formålet med Folketanken er å gi faglig og sosialt påfyll til folkehelsekoordinatorer og andre nøkkelansatte, og slik understøtte arbeidet med å skape god helse og livskvalitet i lokalsamfunn rundt om i landet.

Skal gi påfyll og inspirasjon

Som nettverksorganisasjon er det å tilby arenaer for kunnskapsutvikling og erfaringsutveksling en av våre viktigste oppgaver. Vårt mål er å gjøre folkehelsearbeidet lettere, morsommere og mer kunnskapsbasert.

– Da trenger vi en uformell møteplass som gir energi, påfyll og nye idéer, sier Vigdis Holm, som er ny daglig leder i nettverket.

Hun understreker at Folketanken er en møteplass som skal utvikles med og for de som deltar, slik at den til enhver tid oppleves som relevant og givende.

– Viktigere enn noen gang

Folkehelsekoordinatorer, rådgivere, planleggere og ledere står nå i en krevende situasjon med å skulle få oversikt over og koordinere det lokale og regionale folkehelsearbeidet. I tillegg opplever mange at dette arbeidet nå er ekstra krevende.

Koronapandemien har aktualisert behovet for et systematisk og helhetlig folkehelsearbeid.

Hvordan fremme helse og livskvalitet for andre med de utfordringer og begrensninger vi står overfor i dag? Og hvordan skal vi ruste oss for tiden etter pandemien, hvor vi må møte de helsemessige konsekvensene av restriksjoner, isolasjon og utenforskap?

– Det er utfordrende tider, men Sunne kommuner har en unik mulighet til å gjøre en forskjell for de som jobber med å skape helse og livskvalitet for andre, sier Vigdis Holm.

Med Folketanken ønsker Sunne kommuner å videreutvikle kunnskapslaboratoriet, og konkret understøtte det viktige arbeidet som gjøres i kommunene og fylkeskommunene.

Et utvidet kollegium

Første Folketanken går av stabelen fredag 12. mars. Da møtes nettverkskontakter i Sunne kommuner til digital morgenkaffe kl. 9, hvor fokus vil være på å treffes, ta tempen på utfordrings- og mulighetsbildet, og ikke minst finne ut av hvordan et nettverk som vårt kan være til hjelp og støtte for deg som jobber med folkehelse framover.

Vi vil gjøre folkehelsearbeidet lettere, morsommere og mer kunnskapsbasert!

Utover våren og høsten vil vi ha jevnlige Folketanken-arrangementer som tar opp aktuell tematikk, noen eksklusivt for medlemmene våre og noen åpne. Vi kommer tilbake med datoer og temaer etter å ha fått innspill fra medlemmer.

Nysgjerrig på medlemskap i Sunne kommuner? Ta kontakt med oss eller les mer om noe av det vi driver med. Vi vil gjerne ha flere kommuner og fylkeskommuner med i nettverket vårt.

Illustrasjonsbilder fra Unsplash