Du er her: HjemNyheterForeldrekurs for bedre psykisk helse

– Foreldre er de viktigste omsorgspersonene for de aller fleste barn og unge. Derfor ønsker vi å styrke familienes kompetanser knyttet til å bygge barn og unges selvfølelse, og med det forebygge psykiske helseplager, sier Sturla Ditlefsen, leder for barne- og familietjenesten i Brønnøy.

Nå inngår Brønnøy kommune et treårig samarbeid med den sosiale entreprenøren Barnas Plattform, som har utviklet et nettbasert foreldrekurs for å styrke barn og unges selvfølelse og selvtillit.

Målet med samarbeidsprosjektet er å gi barn økt mestring og innflytelse på egen psykisk helse og livskvalitet, samt bidra til at foreldrerollen blir lettere å håndtere.

– Vi ble koblet med Barnas Plattform gjennom Sunne kommuner, og syntes umiddelbart at dette var et spennende verktøy. Nå vil vi teste kurset på alle familier med barn i barnehage og barneskole i Brønnøy.

Unikt prosjekt

Foreldrekurset kan lett kombineres med allerede eksisterende tiltak knyttet opp mot foreldreveiledning. Ettersom dette er et nettbasert kurs, så Ditlefsen fort muligheten til å gjøre tiltaket tilgjengelig for alle interesserte.

– Vi har så mange dyktige fagfolk som gir foreldrestøttende tiltak, men utfordringen er at vi ikke har nok ressurser til å gi hjelp til alle. Med Barnas Plattform kan vi nå alle foreldre innen en gitt målgruppe. Det gjør prosjektet unikt i nasjonal sammenheng.

Alle foreldre kan kjenne på usikkerhet og ha behov for noen gode verktøy.

Enkle verktøy i en travel hverdag

Barnas Plattform ble startet i 2015 av Birgit Semundseth, og er utviklet i samarbeid med psykologer, helsesykepleiere, barnevernspedagoger, lærere og barnehagepedagoger.

– Verktøyene i Barnas Plattform kjennetegnes av tre ting: De er enkle å bruke, tar kort tid å gjennomføre og evaluering viser at kurset har både byggende og forebyggende effekt, forteller Semundseth.

Hun gleder seg nå over at samarbeidet med Brønnøy kommune betyr at kurset kan nå ut til over 600 barn.

– Kurset hjelper foreldre med å bygge barnas indre styrke, øke deres mestringsfølelse og gi dem trygghet til å ta gode valg. Det er noe alle barn har nytte av.

Verktøyene kan bidra til en hverdag med mer trivsel og harmoni.

Fire måneders oppfølging

Barnas Plattform gir foreldrene tilgang til et praktiskrettet nettkurs på litt over én time som gir opplæring i konkrete verktøy, samt en spesiallaget app som kan brukes daglig. Deretter følger ukentlig oppfølging i fire måneder, som foregår via en digital møteplass. Her kan foreldrene stille spørsmål og dele erfaringer.

– Verktøyene tar ikke mer enn 10 minutter å bruke om dagen, gjerne i forbindelse med middag og leggetid, forteller Semundseth.

Effektene av tiltaket skal måles underveis, og i prosjektets tredje år skal Brønnøy kommune og Barnas Plattform jobbe sammen for å evaluere og utvikle konseptet videre.

Prosjektet er støttet av Program for folkehelsearbeid fra Nordland fylkeskommune.

Interessert i få teste ut foreldrekurset i din kommune? Les mer om Barnas Plattform her.