Du er her: HjemNyheterHele Øygarden på hjul

Tidligere denne måneden ble Sykkel-VM arrangert i Bergen og nabokommunene.

Arrangementet var en diger folkefest, ikke minst i Øygarden hvor rytterne startet finalehelgen.

Fokus på hverdagssyklisten

For medlemskommunen vår i vest ble verdensmesterskapet også en anledning til å sette fokus på hverdagssykling og trafikksikkerhet.

– Folkehelse har vært et eget delprosjekt under hovedprosjektet til sykkel-VM «Heile Øygarden på hjul», sier folkehelsekoordinator Bente Guntveit.

Med sykkelritt for ulike grupper, familiedager på Rong og sykkeldager ved barneskolene, har kommunen fått innbyggerne med, ikke bare som tilskuere.

Forbilledlig av kommunen

Toppidrett og folkehelse går ikke nødvendigvis går hånd i hånd. Der toppidretten er elitesport for de få, er folkehelsearbeidet tuftet på lave terskler og tiltak rettet mot hele befolkningen.

– Øygarden har kombinert dette på en forbilledlig måte, sier daglig leder i Sunne kommuner, Ingvild Little.

Det er gøy å se hvordan kommunen engasjerer innbyggerne sine, og får med store og små på fellesaktiviteter rundt omkring.
– Ingvild Little, daglig leder i Sunne kommuner

Alle barna sykler

I samarbeid med Bergen 2017 har også barneskolene i Øygarden hatt et «Alle barna sykler»-prosjekt de siste to årene.

Alle på mellomtrinnet har fått eller skal få opplæring i sykkelferdigheter og sikkerhet. Næringslivet har deltatt med sponsing av sykkelhjelmer.

– Dette prosjektet skal fortsette også etter Sykkel-VM, og blir en del av folkehelsesatsingen til kommunen fram til kommunesammenslåingen i 2020, sier Guntveit.

Kommunene i vest som i 2020 slår seg sammen til én storkommune (Øygarden kommune), har god erfaring med fellessatsing på folkehelse, og vil sammen ha fokus på innbyggernes helse og trivsel også i årene som kommer.
– Bente Guntveit, folkehelsekoordinator i Øygarden

Vi heier på medlemmet vårt i vest, og deres gode arbeid for innbyggernes helse og trivsel!