Du er her: HjemNyheterLene Conradi ny styreleder

Onsdag den 27. mai avholdt Sunne kommuner nettverkets årlige generalforsamling. Her ble Askers ordfører, Lene Conradi, valgt som ny styreleder.

– Lene Conradi har som mangeårige ordfører i Asker vist et forbilledlig lederskap i arbeidet med å utvikle en kommune som er god å leve i. Derfor er vi utrolig glade for å få henne som ny styreleder for nettverket, sier daglig leder Ingvild Gundersen Little.

Prioriterer helse og livskvalitet

Asker kommune har under Conradis ledelse markert seg både nasjonalt og internasjonalt i sitt arbeid for å fremme helse, livskvalitet og bærekraft. Ikke overraskende ble ordføreren derfor kåret til ‘Årets folkehelsepolitiker’ under Sunne kommuners nettverkssamling 2019.

I sin begrunnelse fremhevet juryen blant annet at «Lene Conradi våger å tenke stort. Hun vet at alle sektorer har betydning for det helsefremmende arbeidet, og at samarbeid er en viktig nøkkel til suksess».

– Denne prisen tar jeg med meg som inspirasjon, og jeg lover å gjøre mitt for å fortsette med et målrettet og systematisk folkehelsearbeid i nye Asker, sa Conradi da hun mottok prisen.

Folkehelsearbeidet er så viktig å satse på, fordi det er dette som legger til rette for det gode liv.
Lene Conradi, ordfører i Asker

Kobler folkehelse og bærekraft

Ordføreren har lenge jobbet for at kommuner må ta en større rolle i arbeidet med å oppnå FNs 2030 Agenda, og sto i spissen for at Nye Asker kommune skulle tuftes på FNs bærekraftsmål.

– Bærekraftsmålene er mål som vi som nasjon forplikter oss til, men det konkrete skjer på grasroten. Hvis nasjonen skal oppfylle målene er vi avhengig av at kommunene bidrar, sa Conradi under et intervju med Sunne kommuner i fjor.

Hun mener det er viktig at vi ser helse og bærekraftig utvikling i sammenheng.

– Å bruke bærekraftsmålene strategisk i folkehelsearbeidet vil bidra til økt bevisstgjøring, gode ideer og nye muligheter.

I tillegg til Lene Conradi består styret i Sunne kommuner av:

Sturla Ditlefsen, leder av familiesenteret, Brønnøy kommune (nestleder)
Marit Nerås Krogsæter, politiker, Møre og Romsdal fylkeskommune (medlem)
Gøran Raade-Andersen, folkehelsekoordinator, Bodø kommune (medlem)
Ane Bjørnsgaard, folkehelserådgiver, Innlandet fylkeskommune (medlem)
Ingvill Dalseg, politiker, Oppdal kommune (1. vara)
Ranveig Odden, folkehelsekoordinator, Kristiansand kommune (2. vara)

Vi gleder oss til samarbeidet!

Les også: Bærekraftsmål gir nye muligheter