Du er her: HjemNyheterMatkunnskap til førsteårselever

Første og andre skoledag fikk førsteårselevene på Ytre Namdal videregående skole en skikkelig innføring i godt og sunt kosthold. Bak prosjektet står folkehelsekoordinator i medlemskommunen vår Nærøy, Anne-Lene Gregersen, og folkehelsekoordinatoren i Vikna, Trond Stian Jenssen.

Prosjektet er en del av kommunenes folkehelsearbeid. – Nærøy kommune er veldig opptatt av å rette fokus på barn og unge, og ved å jobbe opp mot skolene når vi mange, sier Gregersen.

Teori og praksis

Etter en teoretisk innføring i viktigheten av sunn mat, fikk VG1-elevene bruke kunnskapen til å løse caser. Deretter tilberedte elever fra restaurant- og matfag sunne matretter, og elevene fikk krysse av på hvilke av rettene de kan tenke seg å få servert i skolens kantine.

Oppskriftshefte for hybelboere

Det ble også utarbeidet et oppskriftshefte med rettene, slik at elevene skal ha mulighet til å lage dem selv. – Dette er spesielt viktig for hybelboerne, sier Gregersen.

Vi vil gi elevene en god start på videregående skole og voksenlivet.

Sunn kantine!

I etterkant av dagene blir det sendt ut en spørreundersøkelse til skolens elever som gir dem mulighet til å påvirke tilbudet i skolekantina. Et av spørsmålene i unersøkelsen er hva kantina kan tilby for at eleven skal kjøpe frokost der, dersom eleven ikke spiser frokost hjemme.

– Vi er veldig fornøyd med dagene, og håper dette kan bli en fast rutine når skolen mottar nye førsteårselever, sier de to folkehelsekoordinatorene.

Nærøy ble medlem av Sunne kommuner våren 2015. Nysgjerrig på medlemskap? Se fordelene ved nettverkssamarbeidet!

Foto: Anne-Lene Gregersen