Du er her: HjemNyheterMed ungdom i fokus!

– Vi vil at ungdommene skal være med å utvikle lokalsamfunnet de bor i.

Det sier Kåre Johan Råbakk, som er SLT-koordinator i Brønnøy og en av drivkreftene bak prosjektet “MED ungdom i fokus”.

Prosjektet drives av de tre kommunene Brønnøy, Vefsn og Hemnes, samt Nordland fylkeskommune, og er fullfinansiert av Fylkesmannen i Nordland.

Voksenfritt miljø

Sentralt i prosjektet er såkalte fokusdager, hvor ungdom gis en arena for å diskutere saker og utvikle ideer – og ikke minst skape sin egen agenda – i et voksenfritt miljø.

Fokusdagen ledes av 1-2 MEDarbeidere som er selv er ungdom.

Viktig med fri meningsutveksling

Fokusdagen er starten på en aktiv dialog, og innholdet fra den blir alltid videreformidlet. MEDarbeiderne har imidlertid taushetsplikt, og det kommer ikke frem i rapportene hvem som har sagt hva. Slik sikres en reell medvirkningsprosess, hvor ungdom kan si hva de har på hjertet.

Medvirkning har en helsefremmende verdi i seg selv, og er også en viktig nøkkel for å utvikle gode tjenester.
– Kåre Johan Råbakk, SLT-koordinator i Brønnøy

Inspirasjon fra England

Initiativet startet i 2013, da en delegasjon fra Universitet i Nordland, fylkesmannen i Nordland og flere kommuner reiste til Durham i England og besøkte Investing in Children.

Dette er en organisasjon som jobber med å fremme barns rettigheter og medvirkning i England. Det er deres metode «Agenda day» som inspirerte til å etablere det vi kaller «Fokusdag».

Vil gjerne spre tiltaket

Erfaringene fra prosjektet er så gode, at de gjerne vil spre det til flere kommuner.

– Vi jobber nå med å etablere tiltaket i de nordligste fylkene, sier Råbakk.

Interessert i å vite mer om prosjektet? Les mer på deres nettside!