Du er her: HjemNyheterNy politikerveiledning lansert

God helse skapes andre steder enn i helsesektoren. Derfor må alle politikere ha velgernes helse og trivsel i tankene når de fatter beslutninger. Det er hovedbudskapet i Sunne kommuners populære politikerveiledning «Ta vare på velgerne dine», som skal bevisstgjøre folkevalgte om deres folkehelseansvar, og ikke minst gi kunnskap og inspirasjon til hvordan man som politiker best kan forvalte dette ansvaret.

Det siste året har vi jobbet med å videreutvikle konseptet, og lanserer nå et nytt og forbedret konsept!

Kan tilpasses lokale behov

– Både form, innhold og design har fått en grundig oppdatering, men formålet er det samme. Vi skal bidra med inspirasjon og konkrete verktøy til arbeidet med å styrke folkevalgtes kunnskap om og prioritering av systematisk, langsiktig folkehelsearbeid, forteller Ingvild Little, daglig leder i Sunne kommuner.

– Med det nye konseptet blir det i tillegg enklere for alle interesserte kommuner og fylkeskommuner å gjennomføre veiledningen på en måte som passer deres kontekst og behov.

Og arbeidet med å videreutvikle veiledningen fortsetter også i året som kommer, forteller Little.

– Vi jobber med å lage små filmer som kan brukes i formidlingsarbeidet. Dette vil bli klart i løpet av 2021.

Tilgjengelig for alle

Det nye konseptet ble lansert på webinaret «Hvordan styrke politikeres kunnskap om folkehelsearbeidet?».

Du kan se hele webinaret her
Last ned PP-presentasjonene fra webinaret her.

Konseptet består av en ressurspakke i ulike deler:

• Et basisforedrag i power point, inkludert manus – filen er redigerbar og vi anbefaler å supplere med informasjon om folkehelsesituasjonen i egen kommune/fylkeskommune, sentrale utfordringer samt idéer til relevante effektive tiltak og innsatsområder.
  • En power point-mal med tilsvarende grafikk som i basisforedraget
  • Ulike animasjonsfilmer og videoklipp
  • Illustrasjoner og figurer

Ønsker du å få tilsendt politikerveiledningen? Kontakt oss her! Materialet er tilgjengelig for alle kommuner og fylkeskommuner i landet.

Les mer om politikerveiledningen her.

Utarbeidelse av nytt materiale er muliggjort takket være støttet fra Legat til fremme for folkehelsen.