Du er her: HjemNyheterNyttig verktøy fra Helsedirektoratet

Sosial ulikhet i helse er samfunnsskapt og dermed mulig å endre. Men hvordan kan kommuner jobbe systematisk med dette i eget folkehelsearbeid?

Et nyttig kartleggingsverktøy fra Helsedirektoratet skal bidra til å forenkle dette arbeidet. Verktøyet ble testet på et webinar og workshop Helsedirektoratet arrangerte i samarbeid med Sunne kommuner den 28. oktober.

Last ned verktøyet her!

Se foredrag

På arrangementet ble vi også presentert for en rekke innlegg som gikk inn på faktorer som bidrar til ulikhet i helse. Arrangementet ble tatt opp og under kan du se de ulike foredragene, samt finne innledernes power point-presentasjoner:

Introduksjon til dagen og innlegg v/ Steinar Krokstad, NTNU og HUNT forskningssenter:
Viktigheten av å jobbe med reduksjon av sosial ulikhet og innvirkning på helsen

Last ned pp-presentasjonen her.

Et systematisk folkehelsearbeid med ulikhetsbriller
Kjersti Engeseth, Helsedirektoratet

Last ned pp-presentasjonen her.

Hvordan kommuner kan redusere sosiale helseforskjeller – innføring i et kartleggingsverktøy til arbeidet
Øyvind Giæver, Helsedirektoratet