Du er her: HjemNyheterSamarbeid for livs- og sykkelglede

Sunne kommuner har inngått partnerskap med den ideelle organisasjonen Sammen på sykkel (SPS).

Både Sunne kommuner og Sammen på sykkel ønsker å fremme folkehelse for alle, og vil sammen jobbe for at enda flere enkeltmennesker, institusjoner og kommuner får økt fokus på fysisk og mental helse.

Suser av gårde!

Sammen på sykkel gir mennesker med nedsatt funksjonsevne mulighet til å komme ut på sykkeltur.

• Ved hjelp av elektriske rickshaws med plass til to passasjerer, kan frivillige, familie, venner og ansatte bidra som syklister.
  • Mennesker med nedsatt funksjonsevne kan på denne måten komme ut i frisk luft og få følelsen av å suse avgårde på sykkel igjen.

Får gratis sykkel-rickshaw

Av Gjensidigestiftelsen har Sammen på sykkel fått støtte til, og ansvaret for å koordinere det nasjonale arbeidet, med at flere skal få gode opplevelser på sykkel.

Gjennom partnerskapet får alle medlemmer i Sunne kommuner tilbud om en fullfinansiert elektrisk sykkel-rickshaw i oppstart. Tildeling av sykkel forutsetter at mottaker betaler frakt og inngår medlemskap i foreningen (kr 1000,- pr. år).

Som medlem får man:

• Tilhørighet til fellesskapet i Sammen på sykkel, hvor man deler engasjement, ideer og opplevelser
  • Tilgang til og bruk av felles identitet gjennom visuell profil og materialer
  • Veiledning fra foreningen om bl.a. forankring på institusjonen/i nærmiljøet, rekruttering av frivillige og forsikringsspørsmål

Folkehelse-kinderegg

Vi håper alle våre medlemmer benytter seg av denne muligheten. Sammen på sykkel er et bredspektra folkehelsetiltak som som sørger for at eldre og andre med nedsatt funksjonshemmede kan komme seg ut, og kjenne at de fremdeles er en del av samfunnet.

I tillegg bidrar aktiviteten til fysisk aktivitet for de frivillige, samskaping på tvers og hjertelige møter mellom mennesker og generasjoner.

Medlem og vil vite mer?

Medlem og vil vite mer om samarbeidet? Ta kontakt med daglig leder i Sunne kommuner, Årstein Skjæveland (dagligleder@sunnekommuner.no), eller daglig leder i Sammen på sykkel, Tonje Bjernes (tonje@sammenpaasykkel.no).

Nysgjerrig på medlemskap i Sunne kommuner – WHOs norske nettverk?

Les mer om medlemsfordelene!