Du er her: HjemNyheterSatser på vintersykling

Bare 10 % av sommersyklistene fortsetter å sykle om vinteren. For å oppfordre flere til å sykle, har tre av fire sykkelkommuner i Akershus – Skedsmo, Asker og Oppegård – i år gjennomført en vintersykkelkampanje.

Kampanjen er en videreføring etter et vellykket pilotprosjekt i Asker i fjor, og er finansiert av Statens vegvesen Akershus gjennom sykkelby-midlene.

Både Asker og Oppegård er medlemmer i Sunne kommuner.

Får piggdekk, lykter og reflekser

Som del av satsingen gir både Asker og Oppegård en gratis vintersykkelpakke til 100 innbyggere. Det eneste kriteriet for tildelingen er at man ikke er vintersyklist fra før. Pakken inneholder blant annet piggdekk, dekkskift, lykter og reflekser.

Hvorfor vintersykling?

En av målsettingene i Oppegårds sykkelstrategi er å få folk til å bruke sykkel til dagligreiser hele året. Dette gir både helse- og miljøgevinster. Hvis alle som bruker bil til jobben bytter til sykkel en dag i uken, vil vi redusere biltrafikken med 20 %.

– Nordmenn har gode forutsetninger for å sykle om vinteren. Vi er vant til å være ute, vi har mye gode vinterklær, og vi vet hva piggdekk er.
– Rune Gjøs, tidligere generalsekretær i Syklistenes Landsforening

Les om fordelene ved vintersykling og få gode tips fra Syklistenes Landsforening.

Instagram-konkurranse

De tre deltakerkommunene arrangerer en Instagram-konkurranse i forbindelse med kampanjen. For å delta i konkurransen bruker man emneknaggen #vintersyklist15 på et bilde som inneholder noe om sykkel og vinter.

Det deles ut premie for det beste bildet etter at kampanjen er avsluttet 22. april 2016.