Du er her: HjemNyheterVelkommen til konferanse i Fredrikstad!

Vi må ha folkehelse i tankene når vi utvikler morgendagens lokalsamfunn. Stedene vi lever livene våre har nemlig stor innflytelse på både helsen vår og hvor god livskvalitet vi har.

Men hvordan skal vi gå frem for å skape gode og helsefremmende lokalsamfunn? Det skal vi utforske på årets nettverkskonferanse «Et godt liv starter der du bor» 1.-2. juni! Konferansens første dag, torsdag 1. juni, er åpen for alle interesserte.

Sammen med vertskapskommunen Fredrikstad inviterer vi til to dager med både faglig og sosialt påfyll, hvor aktivitetsskapende stedsutvikling, sosial bærekraft og arbeid med levekår, sosiale helseforskjeller og gode oppvekstvilkår står i sentrum.

Velkommen!

SE PROGRAM HER

Meld deg på nettverkskonferansen her.

Dag 1: Nettverkskonferanse åpen for alle

På konferansen vil vi få høre ny forskning, eksempler fra praksisfeltet og selv få mulighet til å teste nyttige verktøy.

– Nettverkskonferansen har to hovedspor: Aktivitetsskapende stedsutvikling – med fokus på både det fysiske og sosiale – og bedre fordeling av gode levekår, forteller Vigdis Holm, daglig leder i Sunne kommuner.

Disse hovedsporene skal vi utforske fra ulike innfallsvinkler, og byr i år på et svært variert program:

– Det kommer foredragsholdere fra både inn- og utland, vi skal ut i Fredrikstads gater for å teste dialogverktøyet Stedskompasset og deltakerne får mulighet til å delta på et eget forskningsverksted for å utvikle konkrete samarbeidsmodeller mellom innbygger, kommune og utbygger, forteller Holm.

Vi kan forbedre folks livskvalitet og utjevne sosial ulikhet i helse gjennom stedsutvikling, men da må vi jobbe på tvers av sektorer og planlegge langsiktig.
Vigdis Holm, daglig leder i Sunne kommuner

Og det er ikke bare hjernen som skal aktiviseres denne torsdagen. I løpet av dagen blir det også sosiale og aktive avbrekk i form av kunstsafari, sykkeltur og morsomme aktiviteter i Fredrikstad by!

Om kvelden inviterer vi tradisjonen tro nettverket til middag og sosiale aktiviteter, denne gangen i Fredrikstads vakre skjærgård (obs: kun for medlemmer).

Dag 2: Sosial bærekraft i praksis

Fredag den 2. juni blir det et lukket arrangement kun for medlemmer, hvor vi besøker utvalgte steder i Fredrikstad som på hvert sitt vis fremmer sosial bærekraft i praksis.

Vi skal blant annet besøke Håpets katedral, et livssynsåpent miljøprosjekt som handler om å bygge håp gjennom samarbeid. Katedralen, som er åpen for alle, er et møtested mellom mennesker på tvers av alder, nasjonalitet og tro.

Her kombineres både tradisjonshåndverk, kulturarv og innovasjon. Dugnad og frivillig innsats står sentralt, og det samme gjør samarbeid med lokalt næringsliv.

SE PROGRAM HER

Åpent arrangement 31. mai: Ragnhild Bang Nes om nøkkelen til god livskvalitet

Onsdag 31. mai, kvelden før konferansen, inviterer Fredrikstad kommune og Sunne kommuner også til et åpent arrangement på Litteraturhuset fra kl. 18-20! Kom og hør Ragnhild Bang Nes snakke om hva som er Nøkkelen til god livskvalitet. I tillegg blir det småmat og mingling. Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vel møtt!

Vi gleder oss til noen aktive, inspirerende og lærerike dager i vakre Fredrikstad – velkommen til en ille bra nettverkssamling!

Sted: Nettverkskonferansen foregår på Litteraturhuset i Storgata 11.

Konferansen torsdag 1. juni er åpen for alle, og gratis for ansatte i kommuner og fylkeskommuner som er medlem i Sunne kommuner. Reise og opphold besørges selv.

Deltakeravgiften for personer som ikke jobber i en medlemskommune- eller fylke er 1500 kr.

Nettverksmiddagen torsdag kveld, samt arrangementet fredag 2. juni er kun for medlemmer i Sunne kommuner.

Meld deg på nettverkssamlingen her.

Foto: Trine Sirnes