Du er her: HjemNyheterVelkommen til nettverkskonferanse i Ålesund!

Hva er sammenhengen mellom sosial bærekraft og folkehelse? Og hvordan vi kan styrke sosial bærekraft i regional og lokal samfunnsutvikling?

Sunne kommuner og vertskapsfylket Møre og Romsdal inviterer til nettverkssamling i vakre Ålesund!

HER FINNER DU PROGRAM OG PRAKTISK INFORMASJON
(Konferansen er fulltegnet)

God helse og livskvalitet for alle er en forutsetning for å nå FNs bærekraftsmål.

Sosial bærekraft ut av skyggen

Årets samling er en del av bærekraftfestivalen the North West, som byr på en rekke spennende arrangementer fra 30. august til 4. september.

Torsdag 2. september er det sosial bærekraft og folkehelse som står i fokus, når det er duket for Sunne kommuner nettverkskonferanse på Framtidslaben. Konferansen er åpen for alle, og gratis for medlemmer.

– En befolkning med god helse og livskvalitet er en forutsetning for en bærekraftig fremtid. Samtidig ser vi at sosial bærekraft ofte havner i skyggen av de andre bærekraftdimensjonene. Det vil vi endre på, sier Vigdis Holm, daglig leder i Sunne kommuner.

Og det har sjelden vært viktigere, mener hun.

– Vi ser at koronapandemien forsterker eksisterende utfordringer som sosial ulikhet i helse, ensomhet og psykiske lidelser. Hvilke langsiktige konsekvenser dette fører med seg for folkehelsa vet vi ikke enda.

Sammen med politikere, forskere og praktikere vil vi derfor utforske ulike måter å fremme inkludering, helse og livskvalitet i lokalsamfunnet.

Menneskelige behov i sentrum

På konferansen blir det tid til både spennende foredrag, faglige diskusjoner og erfaringsdeling mellom deltakerne.

– Sosiale møteplasser, medvirkning og nye partnerskapsmodeller mellom det offentlige og private er noen av temaene vi vil se nærmere på, forteller Holm.

Du vil blant annet få høre mer om hvordan vi kan styrke det sosiale perspektivet i lokal samfunnsutviklingen fra Hege Hofstad (OsloMet) og Stine Sagen (Kristiansand kommune), Asplan Viaks verktøy for bedre by- og stedsutvikling og KS’ Partnerskap for radikal innovasjon.

HER FINNER DU PROGRAM OG PRAKTISK INFORMASJON

Inkludering, samskaping og menneskelige behov må prioriteres når vi utvikler morgendagens lokalsamfunn.

Konferansen er åpen for alle

Selve konferansen den 2. september er åpen for alle som er interessert i folkehelse og lokal eller regional samfunnsutvikling. Konferanseavgiften er kr. 1 000,- for ikke-medlemmer. Denne inkluderer lunsj.

Ansatte og folkevalgte i kommuner og fylkeskommuner som er med i Sunne kommuner, betaler ikke konferanseavgift.

Les også: 10 gode grunner til å være med i Sunne kommuner

Møteplass for nettverkskollegaer

Sunne kommuners nettverkssamling er en faglig og sosial møteplass, hvor vi henter ny energi og inspirasjon fra våre nettverkskollegaer. I tillegg til konferanse blir det middag for medlemmer på Brosundet hotell og bærekraftnachspiel på Pir.

Velkommen til en dag full av spennende innledere, sosialt påfyll og gode eksempler på hvordan vi kan skape helsefremmende og sosialt bærekraftige lokalsamfunn!