Du er her: HjemNyheterVigdis Holm er ny daglig leder

Mandag 18. januar tiltrer Vigdis Holm som ny daglig leder i Sunne kommuner. Hun kommer til oss fra Redd Barna, hvor hun det siste året har vært regionleder. Holm har også jobbet mange år i NOREC (tidligere Fredskorpset), som programrådgiver, teamleder og programdirektør.

– En drømmejobb

Holm var en av 55 søkere til stillingen i Sunne kommuners sekretariat. Blant flere sterke kandidater utmerket hun seg med et stort engasjement for både organisasjonsutvikling og nettverkssamarbeid, og ikke minst en kompetanseprofil som passer nettverket godt.

Jeg har jobbet mye med både oppvekstvilkår, områdeutvikling og koordinering av prosjekter og nettverk. Dette fremstår med andre ord som en drømmejobb for meg, sier Vigdis.

Tenke globalt, handle lokalt

Sunne kommuner er en del av WHOs Healthy Cities-nettverk og jobber for å skape lokalsamfunn som er gode å leve i. FNs bærekraftsmål står sentralt i dette arbeidet, og disse har Holm erfaring med å forholde seg til også fra NOREC.

– Jeg har gjort meg noen erfaringer om hvor viktig lokalt eierskap er for å lykkes, sier hun, og viser til sin erfaring med flere internasjonale helseprosjekter.

I den nye jobben som daglig leder i Sunne kommuner vil hun få ansvar for å drifte og videreutvikle et nettverk av kommuner og fylkeskommuner som setter folkehelse høyt i sin samfunnsutvikling.

– Jeg gleder meg til å bli kjent med alle nettverkskontaktene, styret og våre samarbeidspartnere, sier Holm.

– Riktig kandidat for Sunne kommuner

Styreleder i Sunne kommuner, Lene Conradi, er veldig fornøyd med ansettelsen av Holm:

I Vigdis Holm får Sunne kommuner en dyktig, driftig og ikke minst hyggelig leder med bred erfaring fra både organisasjonsliv og nettverksarbeid, sier Lene Conradi.

Avtroppende daglig leder, Ingvild Little, er heller ikke i tvil om at Vigdis Holm er riktig arvtaker:

– Det føles veldig trygt å overlate roret til henne, sier Little.

Selv har Little fått ny jobb i hjemkommunen Kristiansand, hvor hun skal fortsette å jobbe med lokal forankring av og oppfyllelse av FNs bærekraftsmål, blant annet gjennom Sunne kommuners pilotprosjekt med “Stedskompasset”.

Folkehelse og bærekraft går hånd i hånd

Vigdis Holm tar over stafettpinnen i en tid hvor nettverket opplever økt vekst og aktualitet. Ikke minst blir Sunne kommuners mangeårige arbeid for sosial bærekraft lagt merke til.

Et bredt og helhetlig folkehelsearbeid har aldri vært viktigere enn nå.

– Nå snakker «alle» om bærekraft. Men skal vi nå visjonen om en bærekraftig fremtid, må vi fokusere mer på den sosiale dimensjonen. At vi alle lever i et lokalsamfunn som kan inkludere, og på ulike måter fremme helse og livskvalitet. Det gleder jeg meg til å jobbe for, avslutter Holm.